Idé till spännande åsiktskompass

Jag pratade lite med en person av annan politisk uppfattning än jag och var på väg att säga ”Visst, men det finns så många det är mycket mer synd om än välmående män som tjänar bra och inte kan tjäna ännu bättre pga skattetrappan”. Det blev inte av jag sa det, men  jag funderade vidare på vilka grupper jag skulle räknat upp som det är mer synd om och då kom jag på att det skulle vara ett spännande internettest jag gärna skulle göra. Alltså få jättemånga tvåvalsfrågor och till slut skulle man komma fram till vad man egentligen tycker, någon sorts översiktsbild. Till exempel:

Vilken grupp ska staten först göra det lättare för: Heltidsarbetande män som vill kunna jobba mer och få ordentlig utdelning för det eller personer som är deltidssjukskrivna?

Vilken grupp ska staten prioritera: Studenter som jobbar så mycket att de når fribeloppstaket eller egenföretagare som måste ägna mycket tid och kraft åt krångliga momsinbetalningar?

Vad är viktigast: barnomsorg på obekväm tid eller mindre klasser i grundskolan?

Och så vidare. Jag ger bort idén gratis till någon pigg programmerare, men obs: låt någon språkligt kompetent person granska testet innan du lanserar det för jag kräks av alla Facebooktester som är felstavade och har felaktig meningsbyggnad.

Lämna en kommentar